Tan Sri Dato Tony Fernandes
Latar
Belakang
Tan
Sri Dato Anthony Francis Fernandez atau lebih dikenali sebagai Tan Sri Dato
Tony Fernandez dilahirkan di Kuala Lumpur, Malaysia pada 30 April 1964. Kini,
beliau berumur 49 tahun. Bapa beliau bernama Dr. Stephen Edward Fernandes
dan ibu beliau bernama Ena Dorothy Fernandez. Beliau berbangsa Goa campuran
Portugis Melaka. Dalam usia yang muda, beliau sering mengikuti ibunya ke
perhimpunan penebar dan konvensi Tupperware. Ketika beliau berumur 13 tahun
(tahun 1977), beliau telah melanjutkan pelajaran di Epsom College hingga tahun
1983. Pada tahun 1987 pula, beliau telah lulus dari London School of Economics.
Permulaan Hidup
Selepas beliau menamatkn
pengajiannya di London School of Economics, beliau mula bekerja sebagai
juruaudit di sebuah Syarikat Virgin Atlantic. Kemudian, beliau dinaikkan
pangkat sebagai pengawal kewangan bagi Rekod Virgin, iaitu yang dimiliki oleh Syarikat
Richard Branson di London pada tahun 1987 hingga 1989. Pada tahun 1991, Tan Sri
Dato Tony Fernandes telah diterima sebagai Ahli Bersekutu Persatuan Akauntan Bertauliah (ACCA) dan
menjadi Ahli Fellow pada tahun 1996.
Pada
umur 27 tahun, beliau telah kembali ke tanah air (Malaysia) dan dilantik
sebagai pengarah urusan termuda di Warner Music (Malaysia) Sdn. Bhd. Oleh
disebabkan prestasinya cemerlang, beliau telah dilantik sebagai naib presiden Wilayah Asia
Tenggara Selatan
bagi Kumpulan Warner
Music sekitar tahun
1992 hingga 2001. Setelah Time Warner Inc. bekerjasama dengan America Online,
beliau meletak jawatan untuk melibatkan diri dalam industri penerbangan. Keinginan
beliau untuk meletakkan jawatan bukan secara mengejut kerana beliau ingin mengejarkan
impiannya untuk menubuhkan sebuah syarikat penerbangan tambang rendah. Walau
bagaimanapun, permohonan lesen untuk membuka cawangan kapal terbang ditolak
oleh kerajaan Malaysia.
Tan
Sri Dato Tony Fernandes tidak pernah berputus asa tetapi sebaliknya beliau menemui
Datuk Pahamin Ab. Rajab untuk meminta bantuannya bagi mendapatkan lesen
penerbangan. Datuk Pahamin Ab. Rajab merupakan Ketua Setiausaha di Kementerian
Perdagangan Hal Ehwal Dalam Negeri. Setelah bertemu, Datuk Pahamin mengatur
satu temu janji antara beliau dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad yang ketika itu masih
menjadi Perdana Menteri Malaysia. Dalam pertemuan tersebut, Tan Sri Dato Tony
Fernandes memberitahu perancangannya untuk memohon lesen membuka syarikat penerbangan. Namun, Tun Dr.
Mahathir Mohamad memaklumkan bahawa
lesen syarikat penerbangan tidak lagi dikeluarkan dan beliau hendaklah
mengambil alih mana-mana syarikat penerbangan yang sedia ada.
Dalam pertemuan
itu juga, Tan Sri Tony Fernandes membentangkan pelan pemasaran dan wawasannya
sehinggakan beliau telah membuka hati Tun Dr. Mahathir Mohamad untuk memberi
kepercayaannya untuk mengambil alih syarikat penerbangan Air Asia Sdn. Bhd. daripada
DRB-Hicom Bhd. menerusi Tune Air Sdn. Bhd. Syarikat penerbangan Air Asia pada
masa tersebut memiliki hutang tertunggak sebanyak RM40 juta, 2 buah pesawat
Boeing 737 yang usang, dan 254 kakitangan. Oleh sebab itu, beliau telah membeli
syarikat tersebut dengan harga RM1 sahaja walaupun beliau tahu kejadian 11
September 2001 membuatkan orang ramai takut guna kapal terbang. Selepas
kejadian 11 September 2001, pengurangan harga kos penerbangan dan penawaran
harga yang menarik telah menarik perhatian ramai penduduk Malaysia untuk
mencuba penerbangan Air Asia. Oleh kerana syarikat penerbangan Air Asia
merupakan satu-satunya syarikat penerbangan yang menawarkan tambang murah, maka
perkhidmatan mereka telah menjadi hebahan dan kegilaan penduduk Malaysia. Dalam
masa yang sama juga, lambakan 40% pekerja berpengalaman dalam industri ini
telah menyebabkan ramai orang memilih pesawat beliau.
Sebenarnya,
setelah Tan Sri Dato Tony Fernandes mengambil alih syarikat Air Asia, beliau
telah terikat dengan hutang yang ditanggung oleh syarikat Air Asia. Beliau
perlu melunaskan hutang sebanyak RM40 juta dalam tempoh enam bulan dan modal
yang dimiliki oleh beliau tidak mencukupi untuk menanggung jumlah hutang tersebut.
Walau bagaimanapun, beliau telah menggunakan penyelamat beliau, iaitu kontrak
Air Asia dengan Tabung Haji yang diwarisi daripada DRB-Hicom, yang mana ia
telah menjana keuntungan kepada Air Asia. Berkat daripada kontrak penerbangan
jemaah haji yang berbaki dua tahun, akhirnya kontrak ini telah menyelamatkan
beliau dan syarikat Air Asia tersebut.
Segala
usaha keras beliau telah membuahkan hasil yang sangat lumayan. Dulu, beliau
bermula dengan hanya dua buah kapal terbang Boeing 737 yang usang. Menurut ‘Dah
Ikhwan Weblog’, kini, Tan Sri Dato Tony Fernandes memiliki 62 buah kapal
terbang dalam perkhidmatan dan 277 buah lagi dalam pesanan. Menurut artikel dari Biznet, ‘dalam tempoh enam
tahun sejak penubuhannya, kakitangan AirAsia kini meningkat daripada 200 orang
kepada 5,000 orang dengan pesawat meningkat kepada 65 buah berbanding dua buah
pesawat pada permulaan dan jumlah penumpang daripada 200,000 setahun kepada 18
juta setahun.’ Beliau telah menjadikan Lapangan Terbang Subang sebagai hub
penerbangan tambang murah pertama di rantau Asean. Selain itu, beliau juga
telah menjadikan Lapangan Terbang Senai, Johor Bahru sebagai hub kedua Air Asia
yang mana kedudukannya berdekatan dengan Singapura dan laner penerbangan ke
Thailand.
Secara
kesimpulannya, syarikat Air Asia telah menggunakan cogan kata “Now, everyone
can fly’ bagi memasarkan jenama Air Asia ke peringkat antarabangsa.
Sumber : Wikipedia : http://ms.wikipedia.org/wiki/Tony_Fernandes

No comments:
Post a Comment